بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

تارنمای اصغر زارع کهنمویی
روزنامه‌نگار: اندیشه، سیاست، فرهنگ و قومیت؛
پژوهشگر: تاریخ معاصر، جهان اسلام، مسائل آذربایجان و قفقاز؛

برای آشنایی بیشتر با من و نقد دیدگاه‌هایم، به منوی «حیات» در ابتدای صفحه بروید. در آنجا به‌سنت زندگی‌نامۀ خودنوشت، «تجربۀ زیسته»‌ام را دوره می‌کنم.

mail: asghar.zareh@gmail.com

این تارنما، تازه راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است.

بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۳۸۸ ثبت شده است

... روزى در یک دیدار با امام گمان کنم دیدار با روزنامه‌نگاران بود پارچه‌اى نوشته بودند که «واى به روزى که قلم‌ها را زمین بگذاریم و مسلسل دست بگیریم.» که امام صحبتى کرد به این مضمون که خدا کند روزى مسلسل‌ها را هم زمین بگذاریم و آن‌ها هم که به ضرورت تفنگ دست گرفته‌اند قلم به دست بگیرند.

محمود کاوه و ولى‌الله چراغ‌چى و برونسى این‌طورى شد که رفتند پاسدار شدند. همت معلم بود. اگر هم جنگ و ضدانقلاب، هستى انقلاب را به خطر نینداخته بودند همان درسش را مى‌داد. عشق تفنگ که نداشت.

باکری هم شهردار بود. شهردار ارومیه. غلام‌حسین افشردى هم که بعدها شد حسن باقرى، خبرنگار بود. خبرنگار روزنامه‌ى جمهورى اسلامى. کسى که از بزرگ‌ترین طراحان جنگ در قرن بیستم محسوب مى‌شود.

من هم هجده سالگیم در سال پنجاه و هشت بود. مى‌شد راحت بروم خدمت سربازیم را کنم و بروم دنبال درس و زندگیم یا در مغازه‌ى پدرم بایستم و یک لقمه نان حلال گیر بیاورم و بخورم.

خواستم دینم را به انقلاب ادا کنم. رفتم جبهه...

... برادرم حسن در کربلای چهار شهید شد. جنگ چنین چیزى بود. ما در جنگ داغ دیدیم و رنج کشیدیم و بزرگ شدیم. اگر کسى خیال مى‌کند این که گفته‌اند جنگ برکت بود یعنى ایام به کام بود و همه چیز جفت و جور، در اشتباه است. ما در جنگ برادران تنی‌مان و برادران ایمانی‌مان را از دست دادیم. براى من از دست دادن حسن قالیباف شاید همان قدر سخت بود که از دست دادن ولی‌الله چراغ‌چی...

 آن چه در بیش آمد بخشی از زندگینامه محمدباقر قالیباف به قلم خود اوست که در وب‌سایتش آمده؛ آنچه در پی می آید گفت‌وگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با دکتر محمدباقر قالیباف است که علی رغم پیگیری های مکرر، به دلیل مشغله فراوان شهردار، بصورت مکتوب صورت گرفته است. فرمانده لشگر 5 نصر از سال 62 ، نیروی هوایی سپاه از سال 76 و نیروی انتظامی از سال 79 از سوابق شهردار امروز تهران است. وی در این پرسش و پاسخ مکتوب، دیدگاه های خود را در خصوص نحوه روایت جنگ برای نسل حاضر، نقش مردم، امام و فرماندهان در جنگ، ابهامات مرتبط با آغاز و پایان جنگ و از همه مهم تر چالش های موجود و شبهات مطرح شده در شرایط فعلی جامعه نسبت به ارزشهای دفاع مقدس ارائه کرده است. شاید نقطه ثقل این گفتگو آنجا باشد که شهردار امروز و فرمانده دیروز نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس را در عرصه سیاست، راه برون رفت از بن بست فعلی عنوان می کند: « فرهنگ دفاع مقدس در عرصه سیاست یعنی رعایت صداقت و امانت در برخورد با مردم ولی هم اکنون شاهد هستیم که سیاست ورزی بدون توجه به موازین اخلاقی حوزه سیاست را به تنازعات و و مناقسات جناحی و باندی کشانده است و طبعا از این تنازعات نمی توان انتظار داشت که روحیه از خودگذشتگی در جامعه تجلی یابد و همانطور که گفتم تنها فرآیند برای بهبود عرصه های یاد شده نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس می باشد. »

  • اصغر زارع کهنمویی

اشاره: «از من هر جوری می خواهی سوال کن، نمی خواهد سوال را بپرورانی. من در شنیدن و پاسخ دادن آزاد هستم، به جایی هم وابسته نیستم.» این سخن را محسن رفیق دوست، همان آغاز گفتگو می گوید تا ثابت کند که با روی گشاده ما را به حضور پذیرفته است. بامسئول لجستیک جنگ به بهانه هفته دفاع مقدس به گفتگوی دو ساعته می نشینیم، گفتگویی که در آن، رییس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان در کنار حلاجی مسائل جنگ، به ارائه دیدگاه های خود پیرامون حوادث پس از انتخابات نیز پرداخت. دیدگاه های یکی از موثرترین افراد در شکل گیری ساختار نرم افزاری و سخت افزاری سپاه می تواند راوی اساسی ترین آرمان ها و وظایف نیرویی باشد که در عمر سی ساله نظام جمهوری اسلامی از دفاع مقدس گرفته تاکنون نقش های متفاوت اما موثری بازی کرده است.

رفیق دوست در  گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حکایت هایی تازه از آغاز و پایان جنگ، دیدگاه هایی متفاوت از نظرات مسوولان فعلی سپاه در موردحضور  درعرصه‌ی سیاست و اقتصاد و روایت هایی دیگرگونه از وقایع پس انتخابات ارائه می کند. از دیدارهای خود با رییس جمهور ایتالیا در اوایل جنگ گرفته تا دیدارش با آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از وقایع اخیر. او از زبان هاشمی ِ زمان درگیری های انتخاباتی سخنانی می گوید که شاید پس از انتشار مورد چالش قرار بگیرد. از رفیق دوست در مورد خبر خودسوزییرخی از افراد که گفته شد جانباز بودند و گلایه های سیاسی و ارزشیبعضی از  خانواده های شهدا نیز می پرسیم می گوید: خانواده های شهدا باید احترام خود را نگه دارند؛ می گوید برخی جانبازان رفتار خوبی نداشتند.

  • اصغر زارع کهنمویی