بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

تارنمای اصغر زارع کهنمویی
روزنامه‌نگار: اندیشه، سیاست، فرهنگ و قومیت؛
پژوهشگر: تاریخ معاصر، جهان اسلام، مسائل آذربایجان و قفقاز؛

برای آشنایی بیشتر با من و نقد دیدگاه‌هایم، به منوی «حیات» در ابتدای صفحه بروید. در آنجا به‌سنت زندگی‌نامۀ خودنوشت، «تجربۀ زیسته»‌ام را دوره می‌کنم.

mail: asghar.zareh@gmail.com

این تارنما، تازه راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است.

بایگانی

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

وقف را میراث جاویدان خوانده‌اند. در جوامع شرقی، وقف، بسیاری اوقات در نقش یک منجی بزرگ ظاهر شده است. دانشگاه آزاد برای نجات از دست چپاول‌های بابک زنجانی‌ها به سرعت وقف شد. مشابه همین، "پروژه وقف برای نجات"، 180 سال پیش در قزوین رخ داد.
180 سال پیش؛ حاج محمدرضا امینی تاجر بزرگ فرش که به همراه پدربزرگش سوار کاروان صفوی شده و پایتخت نشین شده بود، هفده سال تمام برای ساخت خانه ای بسیار بزرگ و البته باشکوه و زیبا هزینه کرد وقتی خانه با چهار حیات و ده ها بنای حیرت انگیز آماده شده خبر رسید که خاطر عزیز ناصرالدین شاه قاجار از خانه این تاجر فرش خوششان آمده. امینی از ترس مصادره مشروع(!) خانه خود توسط شاهنشاه بزرگ تنها یک راه داشت: وقف بنا به امام حسین
بدین ترتیب خانه اشرافی امینی‌ها حسینیه شد و نه تنها از گزند ناصرالدین شاه در امان ماند که بعدها از گزند تخریب و فروش و برنامه‌های توسعه شهری و ... نیز مصون ماند. اکنون تنها بخش‌هایی از آن خانه بزرگ باقی است که در وقف‌نامه قید شده بودند هیچ اثری از دیگر بخش‌هایی که در وقف‌نامه قیدنشده، موجود نیست همه یا خیابان شده‌اند یا آپارتمان و خانه‌های جدید.
حسینیه امینی‌ها یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین ابنیای تاریخی دوران قاجار است که من دیده‌ام. البته از نظر نمای بیرونی خانه‌های مشابه در تبریز و اصفهان و کاشان بسیار زیباتر هستند اما نمای داخلی و ساخت حرفه‌ای درهای کشویی و نوع ساخت ارسی‌ها و تزیینات و نقاشی‌های سقف و سیستم گرمایشی و همچنین لوسترهای آویزان و فرش‌های یک تکه آن منحصر به فرد و بسیار خیره کننده و تحسین برانگیز است.
این بنای ارزشمند که بخشی از آن به دلیل بی توجهی مسوولان امر، خرابه‌ای بیش نیست اکنون در اختیار اوقاف و تحت نظارت خاندان امینی است. وکیل و متولی فعلی حسینیه امینی‌ها آقای حمید امینی است که حرف های بسیاری برای گفتن دارد. وی از فروش و دزدی بسیاری از وسایل و ابزارآلات و لوازم زندگی امینی‌ها ازاین بنای باشکوه گلایه دارد. می‌گوید آثار تاریخی ارزشمندی در بنا بوده که متاسفانه تنها فهرستی از آنها باقی است!
حسینیه امینی‌ها یک از هزار بنای باشکوه و ارزشمندی است که اسیر بی‌مسوولیتی‌ها شده‌اند و هر روز خشتی از آن‌ها بر وادی عدم می‌افتد و از بین می‌رود. به نظرم برای حفظ و احیای این بناهای بسیارباشکوه باید نهضتی قدرتمند و پیگیر راه انداخت.
دیروز به لطف دوستی خوب، از این بنای ارزشمند بازدید کردیم.

شنبه 23 فرودین 93 - فزوین

  • اصغر زارع کهنمویی