بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

تارنمای اصغر زارع کهنمویی
روزنامه‌نگار: اندیشه، سیاست، فرهنگ و قومیت؛
پژوهشگر: تاریخ معاصر، جهان اسلام، مسائل آذربایجان و قفقاز؛

برای آشنایی بیشتر با من و نقد دیدگاه‌هایم، به منوی «حیات» در ابتدای صفحه بروید. در آنجا به‌سنت زندگی‌نامۀ خودنوشت، «تجربۀ زیسته»‌ام را دوره می‌کنم.

mail: asghar.zareh@gmail.com

این تارنما، تازه راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است.

بایگانی

حجت الاسلام و المسلمین جواد فخارطوسی پزوهشگر حوزه علمیه قم است. نکته ای ما را بر آن داشت تا با ایشان به مناسبت روز خبرنگار به گفتگو پیرامون " رسانه از دیدگاه امام" بپردازیم، تالیف اثری وزین با عنوان " امام خمینی و رسانه های گروهی" از سوی این محقق دینی است که در آن به بررسی فقهی آرای رهبر کبیر انقلاب در خصوص بایدها و نبایدهای رسانه ای پرداخته است. حاصل پاسخ های فخارطوسی به سوالات خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران نشان از نگاه ژرف امام به حقوق روزنامه نگاران و جایگاه رسانه در جمهوری اسلامی دارد. طرح مسائلی مانند آزادی مطبوعات، اخلاق حرفه ای، مصونیت جانی، قضایی و شغلی روزنامه نگاران از جمله رئوس این گفتگو است.

 یک پزوهشگر حوزه رسانه: امام معتقد بودند که همه اجزای جامعه تکلیف دارند بر کار دولت ها نظارت کنند این نظارت با توجه به کارکرد رسانه ها برعهده ابزار ارتباط جمعی مثل روزنامه ها و صدا و سیما گذاشته شده است.

 فاصله گرفتن از اندیشه های امام خطرناک است

حجت الاسلام والمسلمین جواد فخار طوسی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به اهمیت و حساسیت پرداختن به مباحث سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی از زاویه دیدگاه های امام خمینی(س) پرداخت و گفت: خطر فاصله گرفتن از اندیشه های امام و ارزش های مورد نظر ایشان - که به شهادت بزرگانی که مفتخر به همراهی با آن حضرت از ابتدای نهضت بوده اند، جزء مبنایی ترین اعتقادات امام بوده است - وجود دارد.

وی با بیان اینکه بقای جمهوری اسلامی در بازگشت به آراء امام است اظهار داشت: اگر افرادی به هر دلیلی بخواهند اندیشه های نادرست خود را با نام تفکر  و گفتمان امام و انقلاب به خورد جوانان بدهند صدمه و لطمه جبران ناپذیری به انقلاب و نظام می زنند.

 

آزادی بیان مورد تاکید قانون اساسی و امام خمینی است

فخار طوسی در ادامه به تبیین جایگاه آزادی بیان در اندیشه امام پرداخت و با تاکید بر توجه جدی به دو میراث ماندگار امام که ثقلین سنت امام است، تصریح کرد: میراث نخست و ثقل اکبر سنت امام، قانون اساسی است همین قانون در اصول مختلف تامین آزادی بیان و رسانه را با قید عدم اخلال در قوانین و شرع مقدس دین اسلام مورد تاکید قرار داده است.

این پژوهشگر دینی میراث دوم و ثقل اصغر سنت امام را سخنان و متون بازمانده از ایشان دانست و اظهار داشت : امام در سخنان خود به عنوان میراث انقلاب اسلامی به کرات آزادی مطبوعات را مورد توجه قرار داده اند. در جایی می فرمایند: " آزادی مطبوعات و رادیو و تلویزیون از ابتدایی ترین حقوق بشر است. " همچنین در مصاحبه با نماینده سازمان بین الملل می گویند: "در جمهوری اسلامی حتی مارکسیست ها هم در بیان آراء خود آزادند."

 

در اندیشه امام دموکراسی عین اسلام  است

وی افزود: در مصاحبه اوریانا فالاچی با امام یک مورد مهم و قابل تامل در سخنان امام است . امام در جواب فالاچی که می پرسد چرا شما کلمه دموکراتیک را خط زدید؟ ، می فرماید: " این برای ما بسیار حسن انگیز است که ما اسلام را می خواهیم اسلامی که در آن دموکراسی است این مثل آن است که بگوییم ما اسلامی می خواهیم که در آن به خدا ایمان داشته باشیم ."

فخار طوسی ادامه داد: در اندیشه امام، اسلام در متن خودش دموکراسی دارد . امام دموکراسی را خط می زند نه به خاطر اینکه اسلام دموکراسی را برنمی تابد بلکه به این دلیل که دموکراسی در ذات اسلام نهادینه است.

 

 

تخطئه حاکمان هدیه الهی است و مضر نبودن به حالی ملت تنها شرط آزادی بیان است

این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه امام تخطئه حاکمان از سوی مردم را یک هدیه الهی می دانستند ، گفت: امام در خصوص آزادی بیان یک قید و شرط ارائه می کنند و آن مضر نبودن به حال ملت است که مقصود در نظر گرفتن مصالح مرتبط با حقوق عمومی است. حقوقی که ربطی به صلاح حاکمان ندارد.

وی با بیان اینکه تعارض هر فعلی با آزادی مردم، مخالف آزادی بیان است، اظهار داشت : آزادی بیان نباید مضر به حقوق عمومی باشد. نمی توان با سوء استفاده از رسانه، جایگاه و شخصیت افراد را زیر سوال برد و آنها را بی جهت متهم نمود و آبروریزی کرد. به خصوص اگر افرادی قدرتمند به اتکای جایگاه و مقام خودشان رسانه های عمومی را ابزار تهمت و هتک افراد و شخصیت ها قرار دهند. باید تشخیص این مسئله و مضر بودن یک خبر و تحلیل به حال ملت با هوشیاری کامل توسط کارشناسان خبره به حقوق ملت و نه قدرتمندان متکی به حاکمیت مورد ارزیابی قرار بگیرد. حاکمان و قدرتمندان به دلیل منافع شخصی نمی توانند در این خصوص مدافع حقوق ملت باشند.

 

رسانه ها حق مخدوش کردن دیگران را ندارند

فخار طوسی قید دوم آزادی بیان را نگاه انتقادی و اصلاحی به دولت و نصیحت حکمرانان دانست و گفت: اگر حکومت ها اجازه دهند که رسانه به نقد و نصیحت حاکمان بپردازد منتی بر گردن ملت ندارند چون به تکلیف خود عمل می کند. در اندیشه امام حق مخالفت فکری، نظری و نقد رفتارهای دولت برای مخالفان محفوظ است.

این پژوهشگر دینی در ادامه با بیان اینکه روزنامه نگاری را نمی‌توان جدای از مشاغل جامعه دانست، گفت: همانطور که افراد در زندگی اجتماعی و شغلی خود حق اضرار به غیر ، مخدوش کردن آبروی دیگران و توهین به مردم را ندارند؛ روزنامه نگاران نیز باید تابع قوانین شرعی، عرفی و مقررات اجتماعی باشند.

وی افزود: به عقیده امام روزنامه نگار نمی تواند تیتر غیرمناسب بزند و ایشان تصریح می کنند که این کار مصداق غش هستند و جرم غش را دارد

 

به حفظ آبروی افراد توجه نمی شود

مولف کتاب "امام خمینی و رسانه‌های گروهی" به توجه روزنامه ها، رسانه ها، متصدیان فرهنگی و تربیتی به بازسازی و تغییر حساسیت های متدینین جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه این مقداری که متولیان فرهنگی جامعه به ظواهر حساسیت دارند به عرض مسلمانان و آبروی مردم ندارند . متاسفانه برخی روزنامه های دولتی به راحتی آبروی افراد محترم جامعه و نظام را از بین می برند و به آنها اتهامات سنگینی وارد می کنند که قابل اثبات نیست.

این پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد: منطق معصومین(ع) در خصوص حفظ آبروی افراد بر خلاف رفتار برخی اصول مداران جامعه ما است . عرض و آبروی مسلمانان به مراتب بیشتر مورد دغدغه معصومان بوده است تا چهار تا تار موی یک خانم.

وی افزود: اعمال شخصی افراد به هیچ کس ربطی ندارد . حساسیت هایی که امام جعفر صادق(ع) در خصوص مسائل اجتماعی دارد یک دهم آن را رسانه ها و به خصوص اصول مداران ما ندارند. جامعه ما نیازمند یک دوباره نگری به اینگونه مسائل است.

فخار طوسی در ادامه به تعریف و تشریح مصادیق جرائم رسانه ای پرداخت و اظهار داشت : نشر اکاذیب و دروغ پردازی یکی از رایج ترین جرائم رسانه های حکومتی است و باید در حد جرم با آن برخورد کرد: حدود و ثغور کذب به عنوان یک جرم مورد بحث فقه است و حضرت امام نیز در مباحث فقهی خود به صورت جدی به این بحث پرداخته اند .

وی افزود: در ادبیات دینی خداوند هرگز دزد را دشمن خدا ندانسته اما گفته است دروغگو دشمن خداست.

وی با بیان اینکه رسانه های ما در زمینه نشر اکاذیب خیلی بی مبالات عمل می کنند گفت: هرچیزی که خلاف واقع باشد دروغ محسوب می شود. دروغ فقط در حوزه اخبار مطرح نیست هر چیزی که اعم از تحلیل، گزارش ، یادداشت و ....که ذهنیت مردم را خلاف واقع تغییر دهد مصداق نشر اکاذیب است.

 

نظارت بر پردازش و گردش امور جامعه وظیفه رسانه ها

فخار طوسی در ادامه با این گفته که رسانه ها از محورها و وظایفی که امام برای آنها ترسیم کرد، فاصله می گیرند گفت:  امام در حوزه سیاست سه وظیفه را برای رسانه ها قائل بودند؛ وظیفه اول نظارت بر پردازش و گردش امور جامعه که مقدمه امر به معروف ونهی از منکر است .

وی افزود: امام امر به معروف و نهی از منکر را خیلی فراتر از مسائل فردی و تذکر به یک فرد خاص می دانستند و این مسئله را نسبت به صاحبان قدرت و ارباب زور و کسانی که دستشان به بیت المال می رسد، بیشتر تاکید می کردند و البته ساز و کار آن را نیز ارائه کرده بودند.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خودسری حاکمان را ریشه فساد در جامعه می دانستند ، گفت: امام نظارت همه اجزای جامعه بر رفتار دولتها و حاکمان را شرط جلوگیری از فساد آنان می خواندند و معتقد بودند که همه اجزای جامعه تکلیف دارند بر کار دولت ها نظارت کنند. این نظارت با توجه به کارکرد رسانه ها برعهده ابزار ارتباط جمعی مثل روزنامه ها و تلویزیون گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه رسانه ها از آن جهت که چشم و زبان جامعه هستند، متصدی نظارت بر حاکمان اند، اظهار داشت: امام می فرمایند: "همه اجزای مملکت باید نظارت بر امور بکنند همه مصیبت هایی که در این سال ها واقع شده است برای این بوده است که دستگاه ها سرخود بوده اند."امام در جایی دیگر می فرمایند که "همه ملت موظفند نظارت کنند بر این امور نظارت کنند. اگر من پایم را کج گذاشتم ملت موظف است که بگوید پایت را کج گذاشته ای خودت را درست کن."

 

خودداری رسانه ها از همراهی با سیاست های ناعادلانه حاکمان

فخار طوسی دومین وظیفه رسانه ها در اندیشه امام را خودداری از همراهی با سیاست های ناعادلانه دانست و گفت: رسانه ها همواره از سوی حکومتها برای ترویج و تبلیغ اهداف آنها مورد توصیه و تشویق واقع می شوند که گردن نهادن به آن مصداق اعانت به ظلم است.

وی افزود : اعانت به ظلم در مباحث حقوقی جایگاه ویژه ای دارد و در منطق تشیع کوچکترین حرکتی که باعث تقویت ظلم حاکم قرار گیرد ممنوع است. امام صادق(ع) در یک روایت معروف حتی از اینکه مشک آب ظالم را گره بزنند اظهار ناخشنودی کردند.

این پژوهشگر با بیان اینکه در ادبیات امام اعانت به ظالم با عنوان خودداری رسانه ها از پذیرش تحمیل های حکومت مطرح گردیده است ، اظهار داشت: امام می فرمایند یکی از مهمات این قضیه مسئله رادیو تلویزیون است این دو دستگاه باید استقلال خود را حفظ کنند اگر کسی آمد و یک چیزی را تحمیل کرد ابداً بدان توجه نکنید.

 

مردم مالک اخبار هستند رسانه ها با انتشار اخبار ملک را به مالک خود می دهند

فخار طوسی سومین وظیفه ای را که امام برای رسانه ها قائل بودند ، انتشار درست اخبار از سوی رسانه ها عنوان کرد و گفت: آگاهی یافتن از اخبار حق شهروندان است. با توجه به مبانی فقهی و حقوقی شرعا بر کسانی که متصدی اطلاع رسانی هستند و تکلیف عرضه اخبار و اطلاعات را برعهده گرفته اند لازم است که حق شهروندان را ادا کنند .

این محقق حوزه علمیه با بیان اینکه خبر ارزش حقوقی دارد و ملک محسوب می شود گفت: به لحاظ حقوقی ملت، مالک حقیقی اخبار هستند باید این ملک در اختیار مالک خود قرار بگیرد . امام به این نکته خیلی تاکید داشتند و می فرمودند: "مطبوعات باید مردم را از همه مسائل خصوصا مسائل روز آگاه نمایند . در ادبیات امام از واژه های "شایسته است" و "خوب است" و ... استفاده نشده است. در همه جا واژه "باید" به کار برده اند . یعنی اگر رسانه ها خبر رسانی می کنند کار خارق العاده ای نکرده اند بلکه این کار در اندیشه امام تکلیف رسانه است.

 

تعامل دولتها با رسانه ها باید بر اساس قانون باشد نه بر پایه سلیقه های شخصی

فخارطوسی ادامه داد: تعامل رسانه ها با قدرت سیاسی را موضوعی حساس عنوان کرد و گفت: اخلال در نظم سیاسی و اجتماعی عنوانی است که بسیاری فعالیت های رسانه ای در ذیل این مسئله محکوم و محدود می شوند خود امام نیز در مواردی این تذکرات را داشته اند. از جمله زمان نخست وزیری مهندس موسوی در برابر کسانی که که در مقابل ایشان کارشکنی و اخلال می کردند گفتند: "آقایان توجه کنند که قلم آنها هیچ وقت قلمی نباشد جمهوری اسلامی را تضعیف کنند من همیشه میل دارم که با نصیحت و تقاضا با آقایان رفتار کنم چنانچه یک وقتی مصلحت نظام اقتضا کند آن وقت یک وضع دیگری پیش می آید."

 

جرم رسانه ای تعریف دارد هر چیزی را نمی توان جرم محسوب کرد

وی ادامه داد: در نقطه مقابل این مسائل باید توجه داشت که انجام وظایف واجب و خطیر رسانه ها مقدمه امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه رسانه هاست و نیز نظارت که مقدمه امر به معروف و واجب شرعی است ، در مواردی متوقف بر نقد و بیان معایب و ابراز مخالفت و یا نقد حاکمیت است .

این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه باید میان دو مسئله نقد قدرت و اخلال در امور تفکیک کرد، گفت: جرم باید تعریف شده و مشخص باشد ارتکاب توهین و تهمت جرم است ولی چیزی را که در قانون جرم شناخته نشده است نمی توان جرم اطلاق کرد . در تبیین جرایم رسانه ای باید توجه داشت که همه این عناوین باید به دقت و با مراجعه به قوانین مورد تفسیر قرار گیرد.

وی تبلیغ علیه نظام را موضوعی دانست که بسیاری از فعالیت های رسانه ای با عطف به آن متوقف شده است گفت: پرداختن به مبانی مشروعیت نظام سیاسی و نقد علمی آنها نمی تواند به عنوان تبلیغ علیه نظام تلقی شود این حق برای محققین و صاحب نظران محفوظ است که با نگارش مقالات علمی و پژوهشی مبانی نظام سیاسی و کارآمدی آن را مورد مطالعه قرار دهند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار داشت: فقیهی که سالهای زیادی از عمر خود را در حوزه فقه گذرانده و صاحب نظری که سالها در حوزه مسائل حقوقی کار کرده را نمی شود به بهانه تبلیغ علیه نظام از بیان دیدگاههای خود و اظهار نقایصی که مبانی نظام یا عملکردها با آن مواجه است منع نمود.

 

نمی توان به بهانه تبلیغ علیه نظام رسانه ها را محدود کرد

فخار طوسی ادامه داد: کسی که مبنای مشروعیت نظام یا نقایص و پیکره آن را توسط تحلیل ها و گزارش های علمی و نقادانه مورد بحث قرار می دهند هرگز مرتکب عنوان مجرمانه تبلیغ علیه نظام شناخته نمی شود .

وی افزود: امام وقتی که با اقتدار تمام سکان هدابت امور را برعهده داشتند همواره ضرورت بازگذاشتن راه نقد و مباحثه حتی در مورد مبانی نظام را مورد تاکید قرار می دهند. امام می فرمودند: "باید معایب را گفت باید دنبال مطلب رفت باید نقایص را گفت". امام در جای دیگری فرمودند : "انتقاد از اموری است که سازنده است . مباحثه علمی همانطور که علوم اسلامی بی مباحثه نمی رسد به مقصد؛ امور سیاسی هم بی مباحثه نمی رسد به مقصد . مباحثه می خواهد اشکال می خواهد رد و بدل می خواهد."

این پژوهشگر حوزه رسانه گفت: عناوینی مثل "محاربه"و"بغی" از نظر شرعی و فقهی به هیچ وجه قابل تطبیق با فعالیت های رسانه ای نیست. بیان نقدها در خصوص سیاست ها و مبانی نظری به هیچ وجه نمی تواند ممنوع شود.

وی با بیان اینکه جرم نمی تواند ساخته و پرداخته ذهن افراد باشد اظهار داشت: جرائم رسانه ای در قانون معدود و محدود است مشخص است که چه چیزی جرم هست توهین جرم است نشر اکاذیب جرم است تهمت جرم است.

 

در جمهوری اسلامی نه تنها خبرنگاران داخلی که خبرنگاران خارجی از مصونیت جانی برخوردارند

فخارطوسی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به تشریح مصونیت و امنیت حرفه ای روزنامه نگاران پرداخت و گفت: مصونیت و امنیت فعالان رسانه ای در سه حوزه امنیت قضایی، جانی و حرفه ای مطرح است. در امنیت جانی خبرنگار به مقتضای حرفه ای خود به دلیل حضور در فضاهای خطرناک و حادثه ساز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی امنیت جانی خبرنگاران را محدود به خبرنگاران مسلمان ندانست و حفظ امنیت جان خبرنگاران خارجی را وظیفه جمهوری اسلامی دانست و گفت: ماهیت حرفه خبرنگاری، رسالت و پیام آوری است. حجت های فراوانی وجود دارد که فرستادگان و پیام آوران حتی گروه های جائزالقتل و حربی در دوران ماموریت خود دارای امنیت جانی هستند مهم ترین دلیل این مسئله گفتار و رفتار پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) است.

فخارطوسی دلیل دوم لزوم امنیت جان روزنامه نگاران خارجی را پایبندی به میثاق نامه های بین المللی دانست و گفت: حاکم اسلامی با امضای معاهدات با کشورهای غیر مسلمان ملتزم به رعایت آن است دین اسلام عمل به این نوع معاهدات را واجب و رد آنها را حرام می داند.

این پژوهشگر حوزه علمیه سومین دلیل امنیت جانی خبرنگاران را برقراری پیمان استیمان دانست و اظهار داشت: امان پیمانی است که ولی امر مسلمین با خارجیان و حتی محاربان امضا می کند. تامین امنیت جانی بر اساس این پیمان برای حاکم اسلامی تعهد می آورد حکومت اسلامی با پذیرش خبرنگاران خارجی نوعی عقد استیمان با آنها بسته است .

 

خبرنگاران در انتشار اخباری که در تضاد با منافع گروه های قدرتمند است، مصونیت قضایی دارند

فخارطوسی درادامه به مصونیت قضایی خبرنگاران پرداخت و اظهار داشت :معنای مصونیت قضایی ایمن بودن شخص از دستگیری و بازداشت او و سایر محکومیت های کیفری بر اثر انجام دادن اعمالی است که روزنامه نگار به لحاظ کارهای حرفه ای اطلاع رسانی و پیش از آن در مرحله کسب خبر مرتکب می شود.

وی با بیان اینکه مصونیت انسان از تعرض حق عمومی همه انسان هاست و این مسئله در ماده 9 اعلامیه حقوق بشر و همچنین در اصل32 قانون اساسی تاکید شده است، اظهار داشت: مصونیت قضایی در حوزه رسانه ویژه تر و اختصاصی است. البته مصونیت قضایی معنای منفی هم دارد که غالبا ارباب قدرت از آن بهره می گیرند. در معنای منفی این مصونیت بهانه ای می شود که گروه هایی تلقی کنند که در جایگاهی برتر از قوانین و هنجارها قرار دارند و با تکیه بر این تلقی و قدرت خود رفتارهای غیرقانونی می کنند .مثلا کسی که در رده بالای اجرایی قرار دارد به خود اجازه می دهد که در رسانه ملی به هر کسی که دوست دارد تعرض کند و تهمت بزند.

فخارطوسی به معنای مثبت مصونیت اشاره کرد و گفت: معنای مثبت مصونیت ایجاد بستر امن برای فعالیت در حوزه هایی است که متضمن مصلحت عمومی و تامین منافع جامعه است اما به طور معمول نوع و حوزه فعالیت با مصالح گروهها و قشرهایی اصطکاک پیدا می کند که ابراز قدرت را در دست و امکان تاثیرگذاری بر جریان اخبار را دارند.

وی حقوق اصحاب رسانه را از دو ناحیه محدود دانست و اظهار داشت: اولا خبرنگار تنها در حوزه وظیفه رسانه ای مصونیت دارد اگر خبرنگار در حوزه دیگری فعالیت کند مصونیت ندارد ثانیا تجاوز کردن به حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با حوزه سیاست و مسائل ملی نیست.  کسی حق ندارد به حریم خصوصی افراد تجاوز کند و آبروی کسی را در روزنامه خود ببرد . اما این مسئله در مورد افرادی که در حوزه ملی و سیاسی فعالیت می کنند، متفاوت است. آنها باید مراقب رفتارها و عملکردهای خود باشند.

وی ادامه داد: اقدامات متصدیان نشر و عرضه اطلاعات و اخبار در جامعه اگر برای اجرای وظیفه حرفه ای آنان باشد و موجب وارد آمدن زیان به افراد و گروه های حاکم و قدرتمند بشود هیچگونه مسئولیتی متوجه اصحاب رسانه نمی شود.

 

پدید آروندگان آثار فکری و تولیدات رسانه ای باید مورد حمایت قانون قرا گیرند

وی در ادامه به بحث امنیت حرفه ای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: پدیدآورنده های آثار فکری و محصولاتی که آفریده اند باید در پناه حمایت قانون گذار باشند. رسانه ای که با سرمایه گذاری و تلاش خبرنگاران خود، اخباری را به دست می آورد و محتوایی را تولید می کند دارای امنیت حرفه ای است و دیگران باید به آفرینش او احترام بگذارند. باید آفریده ها و تولیدات رسانه ها مورد حمایت ویژه قانون قرار گیرند.

 

برخی جریان ها می خواهند اندیشه های امام و یادگاران ایشان را در جامعه مهجور کنند

 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم در ادامه به وظیفه رسانه ها در خصوص تبلیغ اندیشه های امام گفت: رسانه ها و روزنامه ها اگر متدین هستند به حکم دیانت و اگر وطن دوست هستند به حکم عرق ملی و وطنی باید نسبت به مهجوریت اندیشه های امام توجه داشته باشند. فاصله گرفتن از این افکار لزوما تنها با حذف مکتوبات امام صورت نمی گیرد گاهی با تفاسیر غلط و برداشت های انحرافی هم انجام می شود .

فخارطوسی در پایان در خصوص رفتار رسانه ها با بیت امام و بازماندگان رهبر کبیر انقلاب گفت: حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی به عنوان یادگار و وارث امام عزیز وبه خاطر برخورداری از صلاحیت بالای علمی و سیاسی و نوع تفکری که دارند، می توانند کانونی برای جذب و حمایت از روشنفکری و نواندیشی و نیز علاقمندان راه امام باشند. 

 کد خبر: 12317   تاریخ خبر:  17/05/1388         

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران – تهران

http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_12317.aspx

  • اصغر زارع کهنمویی

امام خمینی

رسانه

مسوولیت

وظیفه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی