بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

اصغر زارع کهنمویی؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر

بی‌درکجا

تارنمای اصغر زارع کهنمویی
روزنامه‌نگار: اندیشه، سیاست، فرهنگ و قومیت؛
پژوهشگر: تاریخ معاصر، جهان اسلام، مسائل آذربایجان و قفقاز؛

برای آشنایی بیشتر با من و نقد دیدگاه‌هایم، به منوی «حیات» در ابتدای صفحه بروید. در آنجا به‌سنت زندگی‌نامۀ خودنوشت، «تجربۀ زیسته»‌ام را دوره می‌کنم.

mail: asghar.zareh@gmail.com

این تارنما، تازه راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است.

بایگانی

فرهیختگان: «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» مجموعه ۱۰ گفت‌وگوی عمیق و راهبردی اصغر زارع‌کهنمویی به همراه ۱۰ یادداشت ویژه در نسبت اخلاق با سیاست، حقوق، دین، هنر، دیپلماسی، روحانیت، ورزش، اقتصاد و محیط‌زیست است که با مقدمه سیدحسن خمینی روانه بازار کتاب شده است.

افزون بر مقدمه مفصل نگارنده در ضرورت پرداختن به اخلاق و مقدمه قابل تامل سیدحسن خمینی با عنوان «به‌سوی جامعه اخلاقی»، گفت‌وگوی دکتر حسن سبحانی در مورد چالش‌های اخلاقی اقتصاد، سخنان دکتر محمد مقدم درخصوص نسبت دین و اخلاق، نگاه ویژه آیت‌الله محمدعلی ایازی به اخلاق روحانیت و گفته‌های متفاوت آیت‌الله محمد موسوی‌بجنوردی در قرائت اخلاقی از فقه، از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

دیگر مطالب ارزشمند این مجموعه، گفت‌وگوی مفصل نویسنده با سهراب هادی، در مورد نسبت اخلاق و هنر، گفت‌وگوی عمیق با عبدالحمید احمدی درباره وضعیت اخلاقی ورزش کشور و گفت‌وگوی تفصیلی دیگری با محمدعلی سبحانی درباره اخلاق و دیپلماسی است.

این سه گفت‌وگو را می‌توان جزو اولین مباحث این سه حوزه دانست. در این میان، افزون بر گفت‌وگوی عمیق دیگری در ارزیابی اخلاقی کارنامه سیاسی و فکری امام خمینی(ره) با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مستوفی، تنها دو گفت‌وگوی عمیق مرتبط بازنشر شده‌اند.

نخستین گفت‌وگوی بازنشر شده اختصاص به نسبت اخلاق و حقوق دارد که پیش از این توسط نگارنده با دکتر حسین میرمحمدصادقی انجام شده بود. دومی گفت‌وگوی مفصل دیگری است با عباس عبدی که در دو نوبت توسط نگارنده صورت گرفته است.

در کنار هر یک از این گفت‌وگوها، یادداشتی مرتبط و خواندنی به قلم متخصصان این حوزه‌ها آمده است که به بیان پرچالش‌ترین مباحث اخلاقی جامعه پرداخته‌اند. «اقتصاد، ابزار اخلاق»، «تاسیس نظام اخلاق جهانی و جایگاه دین»، «در ضرورت زیست اخلاقی روحانیت»، «اخلاق بر فقه»، «در دفاع از هنر اخلاقی»، «یک سوال بزرگ اخلاقی در حوزه دیپلماسی»، «ورزش اخلاقی واخلاق ورزشی»، «حقوق بشر شاهکار اخلاقی انسان امروز» و «ضرورت رعایت اخلاق محیط‌زیست» عناوین این یادداشت‌ها هستند.

اصغر زارع‌کهنمویی، روزنامه‌نگار حوزه اندیشه و سیاست است که چندی است پروژه‌های راهبردی متعددی را در حوزه اخلاق، تفکر، حقوق و تاریخ پیگیری می‌کند. «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی»، نخستین مجموعه از گفت‌وگوهای این روزنامه‌نگار است.

وی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: جهان در رنج بزرگی است و کشور ما هم. به گواه بسیاری از بزرگان، از روشنفکران طیف‌های مختلف تا علمای حوزوی و فعالان عرصه عمومی، کشور ما، گرفتار بحران اخلاقی در لایه‌های مختلف است؛ بحرانی که اگر چاره‌اندیشی سریع نشود، جامعه ما را از سرمایه اجتماعی تهی خواهد کرد. رازگشایی از بحران و عبور پیروزمندانه از آن، نیازمند عزم ملی است. سونامی چنان ویرانگر است که همت همگان را در همه حوزه‌ها می‌طلبد. چه شده است که جامعه تحت لوای بزرگان دینی که اینقدر بر زیست اخلاقی تاکید می‌کنند، اینک در بحران اخلاقی گرفتار است؟ آیا می‌توان با بررسی دقیق مسائل و آفت‌های موجود، راز سر به مهر این بحران را گشود؟ پاسخ به این سوال بزرگ، تلاشی جدی برای رهایی است؛ مجموعه «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» برای نیل به این گشایش، سامان یافته است.

این کتاب، در ۲۰۰ صفحه و بدون قید قیمت، با تیراژ ۳۰ هزار نسخه، خرداد سال جاری توسط ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

  • اصغر زارع کهنمویی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی